Süt sağma ve saklama

6 Ekim 2008 Pazartesi


Dün akşam çok sevdiğim bir ablamın yakınıyla telefonda konuştuk.

Henüz 3 günlük bir bebeği varmış. İlk çocuğu 12 yaşında tabii ama insan zamanla unutuyor bilgilerini.. Onun sorularını cevaplarken, hazır bilgilerim tazeyken bu konuya bir değineyim dedim.


Dün gece ona anlatırken yeniden hatırladım o günleri, heyecanımı, yorgunluklarımı.. çok değil sadece 9.5 ay önce. Ama bebek öyle hızlı büyüyor ki siz bir önceki adımda ne yaptığını düşünmeye vakit bile bulamıyorsunuz.. :))
Süt sağma ve saklama konusuna gelince..

Ben fazla sütümü sağmaya daha ilk günlerde başladım. Bebeğim solunum hızlılığı nedeniyle 4 gün kadar küvezde kalınca 3-4 saatte bir hastaneye süt yetiştirmek zorunda kalmıştık. Kar kış hava soğuk , ben ameliyatlı, Göğüslerimde birden inanılmaz birşekilde dolmasından kaynaklanan bir acı, bir de bebeğimi eve getirememenin üzüntüsü içinde oradan oraya koşturuyordum.

Eşim hemen gidip bir süt sağma makinası aldı. Biz medela'nın otomatik olanından aldık. (Manuel olanları bilemiyorum ama onca saat bilek dayanmaz yahu.. :) Bir de 3 ay sonra motor kısmının çekişi düştü ama hemen değiştirdiler, hizmet güzel, yerleri de nişantaşında) Biraz yüksek sesli olması dışında memnun da kaldım. Başlarda kanallar açılmadığından bir de kollostrum denilen ağız sütünün koyuluğundan damla damla gelirdi. 1-2 hafta sonra sütün cinsi değişince akış hızı da arttı tabii..
Ben sütü önceleri medelanın kendi poşetlerinde depoluyordum ama bunların tipi donunca üçgen üçgen olup dolapta çok yer kaplıyordu. Sonra Lansinoh poşetlerden almaya başladım. Bu poşetler nispeten daha esnek ve uzun ayrıca sütü koyup yan yatırarak dondurulduğunda dolapta daha az yer kaplıyor. Ayrıca toplamda daha ucuza geliyor. Bizim deepfreeze -16 daydı. Biz ne olur ne olmaz diye -18 e indirdik. Unutmayın -18 de dondurulan sütler 6 ay boyunca bebeğe verilebiliyor. Bu bilgi doğum yaptığım hastanedeki hemşirelerden geldiği için ve sonradan çözüdüğümüzde sütte hiç bir bozulma olmadığı için doğru bir bilgi.
Ben bu şekilde fazla gelen sütümü daha sonra da depolamaya devam ettim. Bu arada sütü daha sonra kullanmak üzere en eski tarihli sütten itibaren çözdürüp kullanmanız gerekiyor. Bebek geliştiği ve sütün içerdiği besinlerde onun gelişimine göre ayarlandığı için (ilahi bir mucize bu...) bu şekilde gelişimini takip eden sütü vermiş oluyorsunuz.

Bu yüzden süt poşetlerinin üzerine sütün miktarını (kaç cc ?) ve tarihini yazıp deepfreeze atıyorsunuz.
Çözdürme işlemi konusunda epey araştırıp birkaç doktora da danışmıştım. Bununla ilgili birkaç görüş var :
1)Biri deepfreeze den çıkarıp direk benmari usulü sıcak suya oturtarak hızlıca çözdürmek. Bu arada su soğudukça kaba yeni sıcak su koyarak sütün ılınmasını da sağlamak.
2)Bir diğeri deepfreezeden alıp önce buzdolabının kahvaltılık konulan kapaklı nispten daa soğuk kımında birkaç saat bekletip, sonra buzdolabında birkaç saat bekletip sonra dışarıya çıkarıp oda sıcaklığına gelmesini sağlamak.
3) Üçüncüsü de deepfreezeden direk oda sıcaklığına çıkarıp yavaş yavaş çözülmesi..

Ben bunlardan üçünü de zaman zaman yaptım. Acil durumlarda bebek bekleyemiyorsa hemen çözdürdüm, sabah verilecekse önceden buzdolabına indirdim. Bir dönem çözdürdüğüm bazı sütlerde bir koku oluşuyordu fakat ben o dönem sütlerimin biraz daha yağlı oluşuna bağlıyorum.. Yani genel olarak kelebek sorunsuzca içti bu sütleri, yaklaşık 4 aydır çalışıyorum ve (çok teşekkürler firmama) bize sağlanılan süt sağma odasını günde 2 kez ziyaret ediyorum.. Evde de annem sürekli en eski tarihli süt sıralamasıyla vermeye devam ediyor. Tabii ek besine geçeli çok olduğu için sürekli süt almıyor artık...
Umarım uzun bir süre daha süt olayımız devam eder... Sütünle kal diye bir deyim var taze annelere söylenen ..
Sütünüzle kalınız efendim.. :)

0 yorum: